Betydningen af Bruttofortjenestemargin

For at finde dagsværdien af en fælles bestand, skal vi bestemme nettooverskuddet genereret af en virksomhed. Dissekere resultatopgørelsen vil give os de nødvendige skridt til at finde nettoresultat. En af de afgørende element i resultatopgørelsen er bruttoavancen.
Hvad er bruttofortjeneste? Brutto avance er den avance, opnået efter fratrække alle variable omkostninger med indtægter. For en detail firma er det forskellen mellem salgsprisen for en vare og pris virksomheden købte varen. Med andre ord, forskellen mellem hvad sælger og hvad det købte.
Bruttofortjeneste, selv giver ikke os en masse information om styrken af en virksomhed. Bruttofortjeneste udtrykkes ofte på sigt af procentdel. Dette kaldes Bruttofortjenestemargin (GPM). Bruttofortjenestemargin varierer mellem brancher. Forhandlere har normalt en slankere Bruttofortjenestemargin end en softwarevirksomhed.
Så hvordan kan investorer brug Bruttofortjenestemargin til at analysere en virksomhed? Investorer kan bruge dette værktøj til at forklare den konkurrencemæssige styrke af et selskab. Ved at analysere Bruttofortjenestemargin tendens, kan for et bestemt firma sundhed bestemmes. Der er kun tre tendenser i Bruttofortjenestemargin. Bruttofortjenestemargin kan gå op, ned eller forblive den samme. Jeg vil forklare konsekvenserne to af disse tendenser.
Stigende Bruttofortjenestemargin. Det er aldrig en dÃ¥rlig ting, nÃ¥r et firma kan øge sin Bruttofortjenestemargin. Stigende Bruttofortjenestemargin kan betyde to ting for virksomheden. Først, virksomheden har en gunstig “pricing power”. NÃ¥r en virksomhed forhøje prisen pÃ¥ grund af overvældende efterspørgsel, vil Bruttofortjenestemargin stige. Dette forudsætter naturligvis, at variable omkostninger ikke forøges. For det andet kan stigende Bruttofortjenestemargin betyde, at en virksomhed bliver mere effektiv produktion. NÃ¥r enhedsprisen forbliver den samme mens omkostningerne ved variabel enhed drÃ¥ber, vil Bruttofortjenestemargin stige.
Faldende Bruttofortjenestemargin. Forværrede Bruttofortjenestemargin er ikke gunstig for en virksomhed. Dette betyder normalt to ting. Først, kan det betyde at variable omkostningen er steget som følge af ændringer i rÃ¥varepriserne. NÃ¥r salgsprisen forbliver konstant, mens variable omkostninger stiger, vil Bruttofortjenestemargin falde. Andet, faldende Bruttofortjenestemargin indebærer ogsÃ¥, at en virksomhed har ingen “pricing power”. NÃ¥r en virksomhed har til at skære pris for at generere salg, dette er ikke en god ting. NÃ¥r salgsprisen pr. enhed falder mens variabel omkostning forbliver konstant, vil Bruttofortjenestemargin falde.
Når estimering Bruttofortjenestemargin til beregning af dagsværdien, skal vi se på andre ting såsom konkurrenceevne, virksomhedens lagerniveauet, nye produkter, der kommer ud og så videre.
For eksempel, når en virksomhed har et højt lagerniveau, der er en god chance for, at brutto fortjenstmargen vil i sidste ende lider. Ræsonnementet er, at når du har for meget af usolgte varer, du nødt til at sælge det til en lavere pris (prisnedsættelse) at rydde din beholdning. I mellemtiden, variable omkostninger forbliver konstant, da punktet har været produceret et stykke tid siden.
Estimering af en rimelig Bruttofortjenestemargin er afgørende betydning for dagsværdien af din investering. Hvis virksomhed A historisk besidder en 20% Bruttofortjenestemargin, have du hellere en ganske god forklaring hvis du anslå næste års Bruttofortjenestemargin for at være i intervallet på 60%. Måske vil en ny patenteret produkt blive frigivet. Eller sine største konkurrenter kan bare lukke sin dør, derfor tillader virksomheden at forhøje prisen. Uanset hvad det er, er det vigtigt, at investorerne til, hvad der forårsager Bruttofortjenestemargin ændre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Navigation